donderdag 30 juli 2015

Toegangspoort voor Joodse Begraafplaats in Hengelo

In oktober 2013 kreeg ik van het bestuur van de stichting Onderhoud Joodse Begraafplaats de vraag of ik een ontwerp voor voor een toegangspoort wou maken. Een leuke opdracht waar ik gelijk mee aan de slag ben gegaan.

Ontwerp toegangspoort Joodse Begraafplaats.

Achter de tekentafel kwam ik op het idee om een menora (7 armige kandelaar) als basis van het hek te laten dienen. De kandelaar staat symbool voor lichtbrenger en symboliseert de tegenwoordigheid van God. Het ontwerp werd unaniem goedgekeurd en de uitvoering kon beginnen.

toegangspoort joodse begraafplaats

Om een een mooie robuuste maar toch sierlijke poort te krijgen, heb ik gekozen voor vierkant staal 20mm. In het staal heb ik vierkante gaten geslagen waardoor weer staven van 20 mm doorgestoken zijn als verbinding. De onderkant van de poort bestaat uit staalplaten welke door middel van klinknagels aan een kader verbonden zijn.


detail toegangspoort

de opening van de toegangspoort



Geen opmerkingen:

Een reactie posten